Alu-aluan..

.::Terima kasih kerana melawat blog saya::. kalau ada iklan tu klik la ye.:)

Monday, November 14, 2011

hati berzikir,akal berfikir




Manusia dimuliakan Allah dengan akal fikiran. Sekaligus membezakan antara manusia dan binatang. Akal yang dianugerahkan oleh Allah bukan sebagai barang perhiasan. Ia dikurniakan dengan matlamat dan tujuan yang jelas. Allah ta’ala menyebut berulangkali di dalam Al-Quran tentang anjuran supaya manusia berfikir.


* Berfikir dan terus berfikir, itu galakan dalam Al-Quran.


Apabila melihat sesuatu perkara yang berlaku dalam kehidupan kita, maka akal fikiran yang kita ada harus dimanfaatkan sebaik mungkin untuk menilai dan membuat pertimbangan. Baik atau buruk, bermanfaat atau merugikan dan sebagainya.

* Cuma persoalannya, adakah memadai fikir itu tanpa elemen zikir?


Manusia ditentukan jahat atau baiknya, dengan seketul daging yang terdapat di dalam tubuh mereka. Seketul daging itu dinamakan sebagai hati. Tempat berkumpul kebaikan mahupun kejahatan.

Jika baik ia, baiklah seluruh anggota. Termasuk otak dan akal fikiran.
Jika buruk ia, buruklah seluruh anggota. Termasuk otak dan akal fikiran.

Berfikir menggunakan otak, walau sehebat mana sekalipun daya intelektualnya, jika tidak bersandar kepada hati yang bersih, ia tidak akan ke mana. Apabila buah fikiran itu dilontarkan kepada umum pula, ia jauh sekali dari membawa kebaikan untuk sesiapa. Ia tidak masuk ke dalam hati orang yang mendengar, kerana ia tidak datang dari hati yang hidup.


* Ya. Hati yang hidup itu adalah hati yang bersalut zikir.


Zikir adalah soal hubungan seseorang hamba dengan Tuhannya. Sejauh mana seorang manusia itu mengingati dan berpegang teguh dengan arahan dan larangan Tuhannya. Zikir itu ingatan yang teguh, kukuh dan padu. Zikir itulah yang menjadikan hati kita cantik dan molek.

Seorang manusia yang mengambil berat aspek zikir iaitu hubungannya dengan Allah, akan menjadikannya berfikir dalam ruang lingkup yang benar dan tepat. Ini kerana akal dan fikirannya bersandar kepada petunjuk hati yang bersih. Sebaliknya, manusia yang hanya banyak berfikir tanpa mengukuhkan elemen zikir, akan menjadikan buah fikirannya kerap kali melencong dan tidak tepat. Ini kerana akal dan fikirannya berpandu kepada petunjuk hati yang kotor.

Kita nilaikan diri kita masing-masing.

Jika fikir kita bersalut zikir, insyaAllah kita akan sentiasa berhati-hati dalam ucapan, tidak mencetus perbalahan dan tidak ego untuk berlapang dada sesama manusia. Tetapi orang yang hatinya kotor, mengenepikan aspek zikrullah dalam diri, akan hanya bertindak mengikut dorongan hawa nafsunya semata-mata dan akan melakukan apa sahaja yang difikirkannya sebagai betul.

Walhal, betul atau tidak buah fikiran kita sangat berkait rapat dengan elemen zikir dalam diri kita.
Itulah yang dinamakan impak fikir tanpa zikir. Semoga kita tidak tergolong dalam golongan seperti ini, kerana apabila sampai ke satu tahap, pintu hatinya akan tertutup untuk menerima cahaya kebenaran, biar berjuta-juta dalil sekalipun dibentangkan di hadapannya.


Wallahualam.Sekian .........

2 comments:

Aideal Fitri said...

Zam =)Sangat bermanfaat apa yang kau tulis ni^^

zameermus said...

fit,syukran..tp ana just copy jer..hihi

Blogger news

Related Posts with Thumbnails