Alu-aluan..

.::Terima kasih kerana melawat blog saya::. kalau ada iklan tu klik la ye.:)

Wednesday, June 2, 2010

Ubuntu 10.04..

Assalamualaikum sume..semalam sy xdpt post entry bru coz penat sngt,arini sy nk qadak entry utk semalam..hehe cam pose la pulak men qadak2...tp ape ekk..dh lupe lak ape yg nk dsharekan..spe kat sni tau ubuntu??klo bro kubuntu semakness mesti tau pnye,bleh dikatakn pro dlm ubuntu ni(tgk nme pon dh tau)..sy pon nk blaja dr dia,bley kan bro?hehe..klo spe yg xtau..ni yg nk kasi tau ni(cey cey cam tau sngt lak),ubuntu adalah sistem operasi di bawah linux,cam windows(microsoft) gak,tp dia free jer xyah bayo cam windows yg mahal tuu..tp sy gne pirate je..hihi..tak tau jugak..cari la kat uncle gooooooogle...

nak djadikan cite,semalam sampailah cd ubuntu terbaru iaitu Ubuntu 10.04 LTS (Lucid Lynx),yg sememangnye ditunggu2..free tue..ni dh kali kedua dh mintak cd tu tanpa bayaran langsung..,tp gne skejap je,tu pun wat dual boot..pastu dh buntu sorang2 gne windows blk..tp masih ade semangat nk gne ubuntu blk tu yg mintak kat ubuntu satu lg..
ni kelebihan ubuntu..

1.Lebih laju.Saya mendapati memproses sesuatu perkara didalam ubuntu lebih laju berbanding dari windows.Kalau dalam windows,komputer yang kita gunakan sering "hang" dan "buat hal, dan kadang-kadang perlu di restart beberapa kali, dalam ubuntu terlalu jarang berlaku perkara sebegitu.Dan jika kita membaca minimun system requirement untuk ubuntu ialah

Ubuntu is available for PC, 64-Bit and Mac architectures. At least 256 MB of RAM is required to run the desktop install CD. Install requires at least 4 GB of disk space.

Sudah tentu aksinya dalan komputer yang lebih bertenaga lebih cemerlang kan?

2.Selamat dari virus.Walaupun terdapat antivirus seperti clamav untuk ubuntu,tetapi saya tidak begitu risau akan keselamatan dari virus mahupun trojan, spyware, malware, worms, dot dot seperti dalam windows..

3.Free.Ya,ini mungkin sebab yang terbesar apalagi pengguna ubuntu mendapat sokongan open source yang menjanjikan software dan update terkini yang free, selamat dan mutu yang setanding software berbayar. Tidak perlu lagi terus menggunakan windows xp cetak rompak yang selalunya dibayangi oleh masalah keberkatan, menggunakan software yang di"crack" yang (oleh kerana tidak berkat selalu dimasuki virus?) tidak boleh diupdate, crack yang selalu mengandungi virus dan spyware, perisian berbayar yang cekik darah dan sebagainya.

4.Senang belajar programming.Bagi yang berkenaan, menggunakan linux lebih mendekatkan anda dengan programming tetapi tidak perlu untuk pandai programming barulah boleh menggunakan sistem linux.

5.Masih boleh menggunakan windows di dalam ubuntu menggunakan wine, virtual box, dan sebagainya.

ekceli de bnyk lg tp malas la nk taip..ni plak cd yg sy dpt..




yg oren tu taon lepas punye versi 9.10 karmic kaola nme dia..yg seblah dia tu latest punye lucid lynx..
klo korang nak jgk leh mintak kat ubuntu.com..klo nk cepat n ade tnet laju donlot pastu burn sendri,klo nk dpt cd order..hehe cam sy..

3 comments:

Semakness said...

uiks..name naek..trimas =)
aku pn x pro la der..
newbie gak..
semakness je yg wat kubuntu..wakakakaka

zameermus said...

ur welcome..klo dh tau wat sudo2 dlm terminal ke apetah owg pnggil tu.aku anggap pro la tu, sbb aku x phm2 mende tu walaupon dh tgk bnyk kali..hehe

Semakness said...

holla...
per citer bro..
sronok gune ubuntu??

Blogger news

Related Posts with Thumbnails