Alu-aluan..

.::Terima kasih kerana melawat blog saya::. kalau ada iklan tu klik la ye.:)

Monday, July 12, 2010

Ingat mati..

Assalamualaikum..
uhuh..lama rsenye aku x log in blog ni...selalu asyik xsmpt je..alang2 blom ngantok ni bek aku update blog aku ni..msti korang dh rndu nk bce blog aku kan..perasan je lebih aku ni...
knape lak tetibe je aku letak ayat ni?bukan ape..saje nk ingtkn diri sendri n member2 yg bace blog ni..sbenarnye mak kepada jiran aku meninggal malam semalam n kebumikan pg td..so lepas je blk dr tahlil lepas isyak td,tepikir lak nk wat entry pasal mati..lagipun islam menganjur umatnya (sunat) supaya mengingati mati. tak kesah la dgn cara termenung menggambarkan saat-saat kematian itu ditempuhi, menziarahi orang sakit, menziarahi kubur, menghantar jenazah ke kubur dan sebagainya.

Mengingati mati adalah berbeza hukumnya dengan bercita-cita hendak mati, kerana bercita-cita hendak mati yang nekad dengan putus asa, tidak sabar atas penderitaan adalah bukan sifat seorang Islam mukmin dan ditegah oleh syarak ( haram ) kerana nekad sedemikian kadangkala boleh membawa pembunuhan diri.

kalaupon nk mintak dipendekkan umur dengan sebab kezaliman yang berlaku dan tidak ada jalan bagi menghindarinya adalah diharus dengan secara bersandar, seperti kata doanya, bermaksud : “Ya Allah hidupkanlah aku sekiranya kehidupan itu memberi kebaikan kepadaku dan matikanlah aku sekiranya kematian itu menjadi kebaikan kepadaku”.

wallahua'lam..

p/s:sebenarnye aku ingt nk wat entry pasal laen td,pasal bahase francis..tp xpe la nnt post dlm entry akn dtg..hehee

4 comments:

XYZ said...

tq mengingatkn sesama blogger =))

keep it up =)

XYZ said...

tq mengingatkn sesama blogger =))

keep it up =)

zameermus said...

kte sesame islam mmg patut saling mengingatkn..
tq 4 your support yea missxyz...^_^

kerangRebus said...

bende cenggini kena ingat mengingati dan diingatkan selalu...haih =_= thnks for sharing

Blogger news

Related Posts with Thumbnails