Alu-aluan..

.::Terima kasih kerana melawat blog saya::. kalau ada iklan tu klik la ye.:)

Friday, April 15, 2011

petai sebagai pewangi tandas part 2..

Assalamualaikum..

haa jumpe lg..:D seperti yg dijanjikan ni dia antara kelebihan petai ni..ia boleh menggantikan ubatan moden bg beberapa jenis penyakit antaranya:

Kemampuan otak
Di Twickenham(Middlesex) klo x silap kat England kowt..200 mahasiswa dengan mudah melalui ujian kerana memakan petai semasa sarapan,waktu rehat, dan makan tengah hari.penyelidikkan telah membuktikan bahawa buah petai mengandungi kalium tinggi dapat membantu proses pembelajaran,ia menjadikan siswa lebih teliti dan berhati-hati.

Kemurungan(Seasonal Affective Disorder -SAD)
petai mengandungi tryptophan,sejenis protein yg di tukarkn oleh badan kepada menjadi serotonin memberikan ketenangan,memperbaiki mood dan secara amnya membuat seseorang lebih bahagia..hal ini terbukti dengan kajian yg dilakukan oleh MIND yg mana diantara pesakit yg menghidap depresi,ramai diantara mereka merasa bertambah baik setelah memakan petai.

Stress
ketika stress,kadar metabolisme tinggi,akan mengurangkn kandungan kalium dlm badan.kalium adalah mineral penting untuk menstabilkan kadar degupan jantung,membekalkan oksigen ke otak dan menyesuaikan keseimbangan cairan dalam badan.Dengan memakan petai yg mana diketahui tinggi kaliumnya dapat mengimbangkan kaliun dalam badan..lepas ni klo kte tgk sesape stress kasikan je petai..haha

Untuk sistem saraf
Petai mengandungi juga vitamin V dalam jumlah besar,ini menambahkan kecekapan sistem saraf.

Strok
Dalam"The New England Jounal of Medicine",makan petai sebagai sebahagian drpd sajian makanan sehari-hari akan menurunkan risiko kematian kerana strok sehingga 40%.

Anemia
zat besi yg tinggi dalam petai dapat membantu pesakit anemia menghasilkan semula atau memproses sel darah merah..anemia ni org yg kekurangan hemoglobin dlm sel darah merah ataupun pendarahan berlebihan..teringat lak mse skola dlu de budak yg bile luka je susah nak behenti..kesian dia..

Tekanan darah tinggi
Tinggi kalium tetapi rendah rendah garam sehingga sangat mujarab mengurangkan darah tinggi.FDA Amerika mengizinkan pekebunan petai kerana kemampuannya menurunkan risiko darah tinggi dan strok.


Mual dipagi hari
makan petai antara selang masa makan akan menolong mempertahankan kadar gula dan menghindari muntah.


Menstabilkan suhu badan
banyak budaya lain yg melihat petai sebagai buah 'sejuk' yg mampu menurunkan suhu badan dan emosi ibu yang menanti kelahiran anaknya.Di Belanda misalnya,ibu hamil akan makan petai untuk meyakinkan agar si bayi lahir dengan suhu yg rendah.


Gastrik,sembelit,Obessiti
ia merawat sistem pencernaan,meneutralkan asid dalam perut dan mengurangkan kesang rangsangan dengan membentuk satu lapisan penebat asid pada permukaan perut.serat yg tinggi dalam petai membantu masalah sembelit.

Membantu berhenti merokok
 Kandungan vitamin B6 dan B12,serta bergabung dengan kalium dan magnesium di dalam petai dapat membantu tubuh badan daripada menerima kesan sampingan drpd pemberhentian pengambilan nikotin secara tiba-tiba.secara tidak langsung ia membantu seseorang utk berhenti merokok.

banyak tak kelebihan petai ni??..banyak kan..:D semua yg di cipta Allah ada gunanya hanya kte je yg x tahu..subhanallah..Allah tidak jadikan sesuatu itu melainkan supaya hambaNya berfikir..

1 comment:

dyea irdina said...

wah hebatnya petai...tp dyea tak pandai mkn petai...lg satu tak suka tolet bau petai..heheheh

Blogger news

Related Posts with Thumbnails