Alu-aluan..

.::Terima kasih kerana melawat blog saya::. kalau ada iklan tu klik la ye.:)

Sunday, August 8, 2010

cara mengatasi depression..


salam..

2.30 pagi..
ade sorang mmbr tnye pasal deprssion,dia ckp mmber dia maybe depression..tapi sy bru bg tau 1 tip je dia dh tdo..
xpe la maybe dia penat wat assignment kot..sbb tu la entry ni dipost..esok dia baca la sendri..hihi

org yg depresion slalunye disebabkn kesedihan n kesepian yg akan menimbulkan perasaan murung yg akan mengganggu kegiatan sehari2..Ada beberapa penyebab lain yang membuat penyakit ini mendera si depression ni la(apa punye ayat la..), misalkan dia menjadi sedih karena gagal ujian, hal ini dapat menimpa siapa saja yang merasa gagal dalam ujian terutama para mahasiswa dan para pelajar. Juga bisa menimpa seseorang yang gagal dalam cinta, karena ditolak oleh orang yang dicintainya, atau pada saat seseorang kehilangan orang yang dekat dengannya.klo dlm kes mmber sy ni kwn dia asyik study jer,trlebih bersaing la kot..tol kn ema(nme mmbr sy)..

tips:

1.Dapatkan sinar matahari dan cahaya yang cukup.
kurang terdedah dengan matahari akan mengakibatkan kekurangan hormon melatonin, yang boleh membawa perasaan patah semangat dan badan menjadi lemah..

2.Carilah kesibukan dan ilham.
kita boleh mengatasi perasaan depresi yang macam nama sekalipon jika kita mempunyai banyak kesibukan. Jalani hidup dengan penuh aktiviti,contoh fitness ke, jogging ke,dan lain-lain..men masak2 pon bley..

3.Rileks
Maksudnya seperti mendengar lagu yang menenangkan, berendam di dalam air panas, atau meminta salah seorang kawan kita untuk urut kita, beristirahat sebentar dari beban kerja yang menegangkan.

4.jangan makan sebarangan.
Hindari makanan yang mengandung banyak gula, kafein, atau alkohol. Gula dan kefein mungkin memberi kita tenaga, tapi itu semua akan menghasilkan kegelisahan, ketegangan, dan penyakit dalam.

5.Carilah kegiatan sosial
Jika kita mengikuti suatu kegiatan sosial, disitu kita akan mendapatkan banyak kawan, dari kawan2 itulah kita akan mendapatkan bantuan moral. Tidak ada yang lebih baik daripada mendapatkan bantuan dari lingkungan.

so,jelas cik ema a.k.a timah..
kepada cik ema n semua selamat mencuba...^_^

pssst:sy bdk br belajar klo salah tlg tunjukn..

2 comments:

Onelove...Jambu merah warna said...

oh..thanks sgt2 sbab sy tgh mngalami depression yg truk akhr2 ni..hu3

zameermus said...

sesame..hihi
slm prknln onelove..^_^

Blogger news

Related Posts with Thumbnails